fbpx

Motivarea și retenția angajaților

În mediul de afaceri actual ultra-competitiv în ceea ce privește recrutarea și angajarea personalului, motivarea și retenția angajaților reprezintă o componentă importantă a succesului unei firme. Nu reprezintă doar un instrument al ratei de creștere a cifrei de afaceri, ci este și o garanție a firmei că își construiește viitorul pe o bază solidă.

Păstrarea angajaților nu se reduce întotdeauna la oferirea unor salarii mai mari decât la alt angajator. Studiile arată că angajații cu un grad mai mare de mulțumire la job sunt în general mult mai productivi, atașați și loiali companiei pentru care lucrează.

În rândurile de mai jos prezentăm câteva dintre cele mai eficiente metode prin care poți crește gradul de fericire al angajaților, atunci când salariul nu este un factor declanșator. Aceste sfaturi aparțin unor specialiști în HR, lideri în afaceri și manageri din Statele Unite, dar care se pot aplica cu succes și în rândul companiilor din România.

Trucuri pentru motivarea și retenția angajaților:

1. Transformă conceptul „work-life balance” într-o prioritate

„Pentru a angaja forță de muncă și a rămâne competitiv, nu mai este suficient să te bazezi doar pe beneficiile oferite. Angajatorii de top creează un mediu în care angajații se simt conectați cu organizația și au parte de o experiență de muncă pozitivă, care devine parte din viața lor împlinită.”

2. Fă-ți angajații parte integrantă din companie

„Cel mai mare beneficiu pe care îl poți aduce angajaților este oportunitatea de a-i determina să realizeze că prin munca lor fac diferența și ghidează traiectoria companiei pentru care lucrează. Este important să li se comunice clar și frecvent angajaților detalii cu privire la întâmplările care au loc în companie, atât în ceea ce privește activitatea departamentului propriu, cât și în privința activității generale a firmei. Acest lucru poate face diferența în starea de mulțumire a salariaților.

3. Fii transparent și onest

„Feedback-ul și abilitatea de a înțelege preocupările și grijile angajaților sunt importante, dar ceea ce faci ulterior este crucial pentru retenție. Ar trebui să fii în permanență transparent și să împărtășești din experiența ta, oferind în permanență soluții la situațiile apărute. De exemplu, după un sondaj privind gradul de implicare al angajaților în companie, am decis să împărtășim rezultatele cu toți angajații. Nu am comunicat doar zonele în care aveam succes, ci și cele care mai aveau nevoie de îmbunătățiri și cum ne-am gândit să le abordăm. Comunicarea transparentă este o soluție de durată.” – Laura Grieco, HR and administration director at ParkMobile.

4. Oferă-le mai multe zile libere

Răsplătește performanțele salariaților tăi cu zile de concediu. Acești angajați îți oferă certitudinea că își vor face treaba cum trebuie și dacă se vor bucura de câteva zile libere în plus alături de familie și prieteni.

5. Încurajează comunicarea în spațiile comune

Companiile ar trebui să creeze spații în care angajații să comunice mai ușor și să facă schimb de idei. Conversațiile ocazionale în camera destinată pauzelor se pot transforma în conversații productive, de colaborare. Fă-le să fie primitoare,dotează-le cu mobilier drăguț, gustări și băuturi.

6. Creează un plan de carieră

Suportul oferit în dezvoltarea salariaților, prin programe de training și mentorat în carieră, mai ales în rândul celor care cred că nu există oportunități atractive pentru ei în cadrul companiei, crește gradul de retenție al angajaților. Este esențial pentru companii să aibă discuții constante pe tema planului de carieră cu angajații lor.

7. Promovează un spațiu de lucru pozitiv

Angajații fericiți fac compania fericită. În cadrul biroului, recunoașterea publică a meritelor, rezervarea celui mai bun loc de parcare sau schimbarea funcției, pot avea efecte pozitive asupra angajaților care se remarcă prin activitatea lor.

Ajută angajații să se dezvolte și să crească. Oferă-le noi provocări sau noi atribuții, urmând cursuri prin care să dobândească noi abilități, dar și oportunitatea de a călători în interes de serviciu.

8. Ajută angajații să se dezvolte

Dacă vrei să păstrezi un angajat în firmă printr-o mărire salarială, s-ar putea să fie deja prea târziu. Găsește persoane care împărtășesc valorile organizaționale încă de la început, verifică dacă se potrivesc cu organizația din timp și oferă-le oportunități de creștere care să evidențieze aceste valori.

9. Setează tipare de comportament

Nu se poate subestima importanța intrării în birou a șefului, cu zâmbetul pe buze, lăsând tuturor angajaților impresia că sunt la fel de importanți pentru firmă.

10. Spune întotdeauna „mulțumesc”

„Din experiența mea, rareori angajații sunt nemulțumiți sau părăsesc compania din cauza banilor. Nemulțumirea se datorează adesea șefului, nu se mai simt implicați în companie sau simt că nu mai au ce învăța.

Adoptând o cultură și un mediu de lucru pozitive ajută, deoarece încurajează lucrul în echipă și comunicarea. Astfel crește gradul de atașament și oportunitatea membrilor echipei de a învăța unii de la alții. Periodic îi felicităm pe angajații de la toate nivelurile ierarhice care s-au remarcat prin rezultate foarte bune.

Această modalitate de recompensare a angajaților nu costă nimic, presupune doar recunoașterea în mod public pentru o treabă bine făcută.” Gary Beasley, co-founder and CEO al Roofstock

11. Oferă recunoștință și recompense angajaților

Frecvența recompenselor este mai importantă decât mărimea lor. Feedback-ul frecvent și recompensele mențin angajații mulțumiți mai mult timp, spre deosebire de o recompensă consistentă oferită o singură dată.

12. Oferă beneficii extra în afara celor standard

Există alte metode suplimentare pe lângă salariu, pentru recompensarea salariaților. Poți să-i oferi un nivel suplimentar la asigurarea de viață, beneficii suplimentare. Printre beneficiile suplimentare se numără servicii de optică sau stomatologice gratuite, sunt la fel de bine primite de salariați.

Sursa articol: Business News Daily