Externalizarea serviciilor de resurse umane – argumente pro și contra
Rolul și atribuțiile departamentului de resurse umane
Departamentul de resurse umane, după cum îi spune și numele, este cel care se ocupă de relația cu personalul angajat al organizației. Putem spune că el este liantul între administrator/manager general și angajați.
Printre cele mai importante atribuții ale departamentului HR se numără următoarele:
- organizarea și implementarea procesului de recrutare;
- realizarea și implementarea politicii de integrare a salariaților;
- întocmirea documentelor necesare ce țin de angajarea personalului, modificarea contractelor individuale de muncă, suspendarea și încetarea contractelor;
- realizarea tuturor documentelor care trebuie să se regăsească într-un dosar de resurse umane al unei organizații, adaptate domeniului de activitate al acesteia;
- întocmirea și eliberarea adeverințelor de salariat;
- realizarea politicii de evaluare a personalului, organizarea și implementarea evaluării angajaților;
- motivarea personalului și realizarea politicii de retenție a acestuia în firmă;
- menținerea permanentă a legăturii cu salariații și comunicarea cu aceștia.
De multe ori, departamentul de resurse umane are misiunea ingrată de a comunica angajaților deciziile mai puțin fericite, precum anunțurile de concediere sau retrogadarea din funcție.
De aceea, specialiștii de HR trebuie să dețină abilități foarte bune de comunicare, să cunoască tehnici de mediere și de negociere.
În acest caz, recrutarea specialiștilor de resurse umane în cadrul unei firme ar trebui să presupună un proces foarte minuțios și costisitor.
Ce este un departament extern de resurse umane?
Departamentul de resurse umane are un rol central în organigrama unei organizații, am putea spune că este inima ei, mijlocește relația cu angajații din toate departamentele, asigură comunicarea cu salariații și menține legătura (în numele firmei) cu Inspectoratul Teritorial de Muncă, precum și cu Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă.
Avantajele existenței unui departament intern de resurse umane
- angajatul intern cunoaște mult mai bine mediul organizațional și colegii din celelalte departamente;
- colegii sunt mult mai deschiși cu o persoană pe care o cunosc deja.
Dezavantajele organizării unui departament intern de resurse umane
- lipsa de experiență în domeniul resurselor umane;
- funcționarea deficitară a departamentului de resurse umane;
- nevoia de a apela la specialiști pe partea de evaluare, recrutare și motivare a personalului, ceea ce implică costuri suplimentare pentru firmă;
- costuri mari în ceea ce privește organizarea și susținerea unui departament intern de resurse umane;
- fluctuația de personal din cadrul departamentului și costuri suplimentare legate de formarea profesională a noilor angajați;
- subiectivismul specialiștilor de resurse umane interni în relația cu ceilalți colegi.
Avantajele contractării unui furnizor extern de servicii de resurse umane
- eficientizarea costurilor;
- eliminarea responsabilităților pentru personalul contractat;
- reducerea riscurilor legate de aplicarea incorectă a legislației muncii;
- creșterea productivității și focusarea companiei pe dezvoltare și pe activitățile cheie din organizație;
- depășirea controalelor ITM fără amenzi sau măsuri suplimentare de implementat;
- garanția unor răspunsuri prompte și soluții rapide din partea specialiștilor cu experiență în orice provocare ce ține de resursa umană din organizație;
- contractarea tuturor serviciilor de resurse umane de la un singur furnizor;
- gestionarea tuturor situațiilor privitoare la angajații din cadrul organizației cu obiectivism.
Dezavantajele externalizării serviciilor de resurse umane
- reticența salariaților de a comunica deschis cu o persoană din afara mediului lor familiar;
- perioada necesară furnizorului extern de a se familiariza cu personalul și cu mediul organizațional.
Ce ne diferențiază pe noi de ceilalți furnizori de servicii de resurse umane?
Care sunt atuurile noastre? De ce să alegeți externalizarea serviciilor de resurse umane cu Sentio Solutions
Spre deosebire de celelalte firme de resurse umane, Sentio Solutions își dorește să fie un partener pe termen lung, să devină departamentul extern de resurse umane al colaboratorilor săi, care oferă soluțiile cele mai avantajoase și potrivite fiecărei situații.
Comunicarea eficientă, grija permanentă pentru binele clienților, promptitudinea și seriozitatea, transformă orice colaborare cu noi, într-o relație profesională durabilă, bazată pe încredere, respect și rezultate frumoase.